Франчайзер та франчайзі

Франчайзер та франчайзі

Чому багато людей стають франчайзі та обирають франчайзинг в якості початку власного бізнесу? Все елементарно: достатньо легкий старт, відома марка, що в усіх на слуху, а також зведені до мінімуму ризики.

Щоб Ви не розчарувалися у власному бізнесі та його прибутку, важливо розібратися, хто ж такі франчайзі, на що він може претендувати та які обов’язки бере на себе?

Відразу варто відмітити, що будь-які сфери бізнесу мають свої ризики та особливості. Багато вважають, що франчайзинг – виключення, проте це не так.

Поговоримо про терміни

Той, хто продає франшизу (тобто торгову марку) називається франчайзером. Він володіє франшизою зі всіма правами.

Франчайзі – це бізнесмен або ж фірма\компанія, яка купує франшизу у франчайзера.

Потім проводяться всі необхідні підписання договорів, нормативних документів для того, щоб франчайзі отримав цілком законне право на ведення своєї діяльності під торговою маркою франчайзера. Як ви розумієте, це все робиться для отримання комерційної вигоди обох сторін.

Що ще отримує франчайзі:

Розробки, новинки, унікальна бізнес-модель, досвід у веденні своєї справи від франчайзера.

Повну консультацію, а також рекламну (маркетингову) підтримку.

Необхідну допомогу в оформленні, а також забезпеченні пункту продажів під брендом франчайзера.

Право на навчання, відвідування семінарів та тренінгів від офіційних представників світових брендів.

Виходить, що купівля франшизи – це придбання можливості продавати продукти або надавати послуги під оригінальною відомою торговою маркою. Ще одна перевага – бізнес-модель, яку надає франчайзер. Зверніть увагу, що це цінні знання, адже формувалися вони протягом багатьох років, поки не почали приносити дохід та користь.

Франчайзер та його цілі:

Франчайзеру важливо не так прибуток, як географічне покриття ринку. Дуже важливо, щоб всі франчайзі дотримувались єдиної торгової політики, стандартів надання послуг, підвищувався імідж та впізнаваність торгової марки.

До чого потрібно бути готовим франчайзі:

Цілком та повністю дотримуватися цінової політики.

В повній мірі використовувати всі торгові знаки та торгові марки франчайзера.

Дотримуватися всіх стандартів та норм в оформленні франчайзингових пунктів (місць продажів або надання послуг)

Постійно розвиватися, навчатися для підвищення навиків, кваліфікації та знань.

Приділяти особливу увагу корпоративній культурі, а також обслуговувати клієнтів, як того вимагає франчайзер.

Регулярно оплачувати роялті.

Всі вимоги, норми, а також обов’язки в повній мірі описуються в договорі комерційної концесії. Якщо ж не дотримуватися пунктів договору, то франчайзер має право анулювати договір з вами. Уважно читайте всі пункти договору. Задавайте будь-які питання. Робіть все, щоб бути повністю впевненими в тому, що бажаєте купити франшизу.

Фінансова сторона

Паушальний внесок та роялті – основні поняття, які повинен знати потенційний франчайзі.

Паушальний внесок

Це разова оплата за вступ в мережу франчайзера. При покупці пакета новий партнер отримує не тільки право використовувати фірмове ім’я, але і безліч інших продуктів – розроблений план маркетингової кампанії, рекламну продукцію, інструкції по керівництву фірмою, докладні описи і стандарти. За всі ці блага він і платить паушальний внесок – одноразовий платіж, який визначає вартість франшизи.

Роялті 

Як правило, роялті, що сплачується за франшизою – це певний відсоток від доходу підприємства. Відрізняється від паушального внеску меншими розмірами і регулярністю. Розмір процентної ставки і період заздалегідь обумовлюються в договорі. Але фактичний розмір виплачуваної суми роялті за франшизу залежить від результатів діяльності франчайзі.

як нараховується

Щоб краще зрозуміти, що таке роялті при франшизі, необхідно дізнатися, яким чином вона розраховується.
Франчайзер має право визначити роялті одним з декількох способів. Найпростіший – це вищезгаданий відсоток від виручки.
Якщо франчайзі може самостійно встановлювати ціни на свої товари і послуги, буває зручніше розраховувати роялті як відсоток від маржі – різниці між собівартістю і роздрібною ціною.

Коли спрогнозувати рівень доходів не представляється можливим, призначається фіксована сума платежу. Перевага цього способу в тому, що партнерові немає сенсу приховувати свої доходи, а якщо раптом справи почнуть йти не так добре, як раніше, він завжди може звернутися до правовласнику за консультацією.

Обов’язок франчайзі ще полягає і в збереженні комерційної таємниці: секрети з приводу виготовлення продукції, обслуговування клієнтів, тощо. Вся звітність про роботу франчайзі повинна періодично надаватись в офіс франчайзера, щоб була змога перевірити якість виконання всіх вимог.

Робимо висновки

Участь у франшизі однозначно являє собою вигідне вкладання грошей та сил:

  1. Не витрачаєте масу часу на розкручування власної марки.
  2. У вашому розпорядженні база клієнтів.
  3. Впізнаваність та популярність торгової марки на ринку.
  4. Допомога та навчання у багатьох сферах бізнесу.